پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۸۶ - ۰۴:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: نظر مردم تهران نسبت به دکوراسیون منزل در تحقیقی که توسط مرکز تحقیقات و مطالعات بدست آمده است.

دکوراسیون یک فضا، حاصل در کنار هم قرار گرفتن عناصر متعددی است. هنگامی‌که در میان آنها رابطه‌ای قابل قبول و مطلوب وجود داشته باشد، منجر به فضایی دلپذیر، زیبا و در نهایت راحت و کارا می‌شود. به‌طور کلی می‌توان گفت در یک فضا عناصر به سه دسته عمده تقسیم می‌شوند.

1‌ـ عناصری که بیشترین هدف به‌کارگیری آنها در محیط‌، کاربردی است. در نتیجه نقش کلیدی و خاصی را در طراحی داخلی فضا ایفا نمی‌کنند. به عنوان مثال هنگامی ‌که قصد دارید برای خانه‌خود تلویزیون‌، جاروبرقی‌، یخچال و لوازمی ‌از این قبیل را تهیه کنید، هیچگاه با هدف دکوراسیونی اقدام به خرید آنها نمی‌کنید؛ بلکه ابتدا کاربرد و امکانات هر یک را بررسی کرده و سپس ظاهر وسیله را با توجه به شرایط قرارگیری در محیط و دکوراسیون آن در نظر می‌گیرید.

2ـ عناصری که همزمان کاربردی و دکوراسیونی هستند. اغلب لوازم دکوراسیونی مورد استفاده در خانه‌ها در این دسته جای می‌گیرند. از آن جمله به مبلمان‌، پرده‌، فرش‌، بوفه و غیره می‌توان اشاره کرد.

3ـ  عناصری که بیشتر نقش دکوراسیونی و تزئینی را در فضا برعهده دارند و در واقع آنها مکمل دکوراسیون دیگر لوازم محیط محسوب می‌شوند به عنوان مثال گلدان‌ها، ظروف تزئینی‌، شمعدان‌، تزئینات مختلف در قالب گل‌های خشک‌، مصنوعی‌، چینی‌، مجسمه‌ها و غیره از این جمله‌اند که البته تابلوها نیز در این دسته جای می‌گیرند.

با توجه به انبوه عوامل استرس زا در فضاهای بیرون از خانه شامل کوچه و بازار، محیط کار و غیره می بایست لااقل به دنبال ایجاد فضایی آرام و دور از فشارهای روحی و روانی در محیط خانه باشیم تا هم تاثیرات منفی ناشی از آن عوامل بر روی روحیه ما با آرامش داخل خانه خنثی شود و هم ذخیره ای از انرژی مثبت برای رویارویی با روز پراسترس دیگری فراهم شود.

هنگامی که موضوع ایجاد چنین فضایی در داخل خانه مطرح می شود همواره تنها نحوه برخورد میان اعضای خانواده و ارتباطات آنها با یکدیگر مورد توجه قرار می گیرد حال آنکه اگرچه اینها جزء مهمترین و اصلی ترین عوامل تاثیرگذار بر روی روحیه افراد به حساب می  آیند ولی در کنار آنها نقش شرایط فیزیکی محیط را نیز نمی توان ناچیز شمرد.

در یک فضا عوامل مختلفی همچون رنگ، نور، لوازم موجود، تعداد و نحوه چیدمان آنها و بسیاری موارد دیگر وجود دارند که بر روی روحیه افراد خانواده تاثیر مستقیمی می گذارند.
در نتیجه با قصد ایجاد خانه ای بدون استرس می بایست همه این موارد و تاثیرات ناشی از آنها به صورت کامل مورد توجه قرار گیرند.

به طور قطع شما نیز تجربه ورود به فضایی پر از لوازم دکوراسیونی و کاربردی و همچنین خرده ریزهای تزئینی را در مکانی نامتناسب به لحاظ وسعت آن هم با این انبوه لوازم داشته اید، در چنین محیطی اگرچه نهایت سعی بر انتخاب بهترین و زیباترین لوازم شده است ولی میزان تراکم آنها در محیط، سبب ایجاد کلافگی و ناآرامی در شما خواهد شد.  در خانه بدون استرس می بایست فضای کافی برای حرکت های آزاد و راحت افراد خانواده با هر نوع وضعیت جسمانی فراهم شود.

لازمه این مسئله حفظ فضای خالی در میان لوازم و همچنین در نظر گرفتن مسیرهای پرتردد است.

چینیان باستان نیز در زندگی روزمره خود ازدکوراسیون بهره گرفته و چیدمان مناسب را برای دریافت انرژی مثبت در منزل توصیه می کردند.

فنگ‌شویی علمی است از چین باستان که برای زندگی بهتر انسان‌ها به یادگار باقی مانده است. این دانش به دلیل سادگی اجرا و کارکردهای شگفت انگیزش تاثیر زیادی بر مردم داشته است . دانشمندان این علم معتقدند که با دقت در انتخاب لوازم منزل و قرار دادن آن‌ها در مکان مناسبشان در خانه ، می‌توانیم موجب تعادل در نیروهای ناپیدای آنها شده، در نتیجه فضایی سالم و سرشار از انرژی مثبت را به خانه‌مان هدیه بدهیم.

 با استفاده از این  دانش با دقت در روش چیدمان اتاق نشیمن، آشپزخانه، حمام و دستشویی و انتخاب لوازم منزل و قرار دادن آن‌ها در مکان مناسبشان در خانه ، با ایجاد تعادل  در نیروهای ناپیدای آنها ، موقعیت‌های زندگی‌را بهبود می بخشیم و در نتیجه فضایی سالم و سرشار از انرژی مثبت رابرای خانه ما به ارمغان  می آوریم.

تحقیق ذیل بیانگر دیدگاه مردم تهران  نسبت به دکوراسیون منزل (چیدمان ) است :

کلیات تحقیق
در این گزارش با به کارگیری نظرسنجی تلفنی و بدست آوردن آمارها، پردازش و تحلیل علمی آنها، سعی شده است تا به دیدگاه پاسخگویان در ارتباط با میزان اهمیت مردم نسبت به  دکوراسیون (چیدمان وسایل منزل) دست یافت.  این گزارش حاصل جمع آوری پاسخ 1200نفر از مردم تهران به پرسشنامه تهیه شده توسط واحد نظرسنجی تلفنی مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ای موسسه همشهری است.

این افراد به صورت تصادفی و بر اساس مراجعه به فهرست شماره تلفن ها (از 22000000 الی 88999999) انتخاب شدند. در این گزارش نظر کسانی که تمایل به پاسخگویی به تمام پرسش های تحقیق را داشته اند، منعکس شده است.

اهداف  تحقیق
هدف کلی این تحقیق دستیابی شناخت میزان اهمیت دکوراسیون منزل برای پاسخگویان و جنبه های گوناگون آن است.

روش نظرسنجی
در این پژوهش، از نظرات عامه مردم به صورت تلفنی (نظرسنجی تلفنی) به روش پیمایشی و نمونه گیری تصادفی استفاده شده است. عددهای داخل جدول گرد شده است.

جامعه نمونه
در این تحقیق نمونه آماری شامل  1200 نفر از مردم تهران است لازم به ذکر است که از این تعداد  65  درصد زن و 35 درصد مرد هستند.

زمان اجرای نظرسنجی
این نظرسنجی از تاریخ 19 تا 22 خرداد ماه 1386 توسط گروه نظرسنجی مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ای روزنامه همشهری انجام شده است.

پرسشنامه نظرسنجی
1. جنس         
2. سن           
3. تحصیلات
4. دکوراسیون منزل تا چه حد برایتان اهمیت دارد؟
5. آیا شما دکراسیونمنزلتان را تغییر می دهید؟
6. چرا دکوراسیون منزلتان را تغییر نمی دهید؟     
7. چرا دکوراسیون منزلتان را تغییر می دهید؟
8 . هر چند وقت یک بار دکوراسیون منزلتان را تغییر می دهید ؟
9.مهمترین موردی که در تغییر دکوراسیون به آن اهمیت می دهید چیست ؟
10. آیا تغییر دکوراسیون را جزو تجملات می دانید ؟
11. برای داشتن دکوراسیون خوب سلیقه ، روحیه یا وسایل خوب مهمتر است ؟ 

چکیده:
طرح نظرسنجی حاضر، ‌به منظور دست یافتن به نظر پاسخگویان نسبت به میزان اهمیت آنها به دکوراسیون منزل انجام شده است   . مهمترین یافته های این طرح به قرار زیر است.

1- 65  درصد از پاسخگویان را زنان و  35  درصد را مردان تشکیل می دهند.
2- 17 درصد پاسخگویان در گروه سنی 21-25  سال قرار دارند .
3- 43  درصد از پاسخگویان دارای تحصیلات دیپلم هستند.
4- 21 درصد از پاسخگویان دکوراسیون منزل برایشان اهمیت دارد.
5- 75د رصد از پاسخگویان دکوراسیون منزل را تغییر می دهند.
6- 40 درصد از پاسخگویانی که دکوراسیون منزل خود را تغییر نمی دهند ، دلیل آن را عدم توانایی مالی عنوان کرده اند.
7- 58 درصد از پاسخگویان ایجاد تنوع را دلیل تغییر دکوراسیون منزل خود دانسته اند.
8- 47 درصد از پاسخگویان کمتر از شش ماه یک بار دکوراسیون منزل را تغییر می دهند..
9- 46 درصد از پاسخگویان، تغییر چیدمان را مهمترین مورد در تغییر دکوراسیون عنوان کرده اند.
10- 75  درصد از پاسخگویان تغییر دکوراسیون را تجملات نمی دانند
11- 42 درصد از پاسخگویان برای داشتن یک دکوراسیون خوب سلیقه را مهمترین عامل دانسته اند.

جنس پاسخگویان   
بر اساس جدول شماره 1، از میان 1200 نفر پاسخگو 65  درصد  زن  و35 درصد مرد  هستند.

جدول شماره  1- توزیع پاسخگویان بر اساس جنس

سن پاسخگویان
بر اساس جدول شماره 2، از میان 1200نفر پاسخگو  17  درصد بین 21-25   سال  و 16 درصد بین 26-30 سال هستند.    

جدول شماره 2- توزیع پاسخگویان بر اساس سن

تحصیلات پاسخگویان
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 3، از میان 1200 نفر پاسخگو 43   درصد دارای مدرک تحصیلی دیپلم  و 17   در صد دارای تحصیلات لیسانس به بالا هستند.   

جدول شماره 3- توزیع پاسخگویان بر اساس تحصیلات

دکوراسیون منزل تا چه حد برای پاسخگویان اهمیت دارد؟
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره4، از میان 1200 نفر پاسخگو، 69 درصد  به دکوراسیون منزل در حد زیاد ، 21 درصد  تا حدی و10 درصد کم اهمیت داده اند.


جدول شماره 4- توزیع پاسخگویان براساس میزان اهمیت دکوراسیون منزل برای پاسخگویان


آیا پاسخگویان دکوراسیون منزلشان را تغییر نمی دهند؟
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 5، از میان 1200 نفر پاسخگو 75 درصد دکوراسیون منزلشان را تغییر می دهند.

جدول شماره 5-  توزیع پاسخگویان بر اساس ایجاد تغییر در دکوراسیون منزل

چرا پاسخگویان دکوراسیون منزلشان را تغییر نمی دهند؟
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 6 ، 40 درصد از پاسخگویان علت عدم تغییر دکوراسیون منزل را عدم توانایی مالی،  17  درصد بی علاقگی ،  14 درصد بی حوصلگی ،  28  درصد عدم وجود فضای کافی وتنها 1 درصدتجملی بودن آن دانسته اند.

جدول شماره 6-  توزیع پاسخگویان بر اساس علت عدم تغییر دکوراسیون منزل

چرا پاسخگویان دکوراسیون منزلشان را تغییر می دهند؟
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 7 از میان 1200 نفر پاسخگو 58  درصد تغییر دکوراسیون منزل را به منظور ایجاد تنوع و   34 درصد تغییر روحیه دانسته اند.


جدول شماره 7-  توزیع پاسخگویان بر اساس علت تغییر در دکوراسیون منزل

هر چند وقت یکبار دکوراسیون را تغییر می دهند؟
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 8 ، از میان 898  نفر پاسخگو که دکوراسیون منزلشان را تغییر می دهند ، 47 درصد زیر شش ماه، 21  درصد هر شش ماه،  20 درصدهرسال یک بار،  9  درصد بیش از یکسال و 3 درصد هر زمان که توانایی مالی داشته اند دکوراسیون منزل خود را تغییر می دهند .

جدول شماره 8-  توزیع پاسخگویان بر اساس مدت زمان تغییر دکوراسیونمنزل

 مهمترین موردی که در تغییر دکوراسیون به آن اهمیت می دهید چیست؟
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 9 ، از میان پاسخگویان، 46 درصد تغییر چیدمان را مهمترین مورد اهمیت در تغییر دکوراسیون دانسته اند.
جدول شماره 9-  توزیع پاسخگویان بر اساس مواردمهم از نظرآنها درتغییر دکوراسیون

آیا تغییر دکوراسیون جزو تجملات است؟
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 10، از میان 1200 نفر پاسخگو، 25 درصد تغییر دکوراسیون را جزو تجملات دانسته و 75  درصد  آن را جزو تجملات نمی دانند.   

جدول شماره 10-  توزیع پاسخگویان بر اساس تجملی دانستن تغییر در دکوراسیون

برای داشتن دکوراسیون خوب کدام گزینه مهم است (سلیقه ، روحیه یا وسیله خوب)؟
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره  ، از میان پاسخگویان  42   درصدسلیقه،   40   درصد روحیه و  7 درصد نیز وسایل خوب را در داشتن دکوراسیون خوب مهم دانسته اند، 11 درصد نیز همه مواردرا دخیل دانسته اند.          

جدول شماره -  توزیع پاسخگویان بر اساس اینکه دکوراسیون خوب را بعلت داشتن سلیقه ، روحیه ویا وسیله خوب عنوان کرده اند

مدیر طرح : سیامک کفایی
همکاران : شبنم چهره، فریده حیدرنژاد، فریده درفشی،  سمیه گایگانی ، سرورالسادات هاشمی

مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ای روزنامه همشهری

کد خبر 24787

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز